[자기조절학습]은 '학습과정에서 메타인지적, 동기부여적, 행동적으로 능동적일 때 발생하는 학습'으로 정의된다. 따라서 [자기조절학습자]는 다음과 같이 한다.
(i) 스스로 설정한 목표를 향한 자신의 진행 상황을 모니터링하고, 따라서 학습 접근법의 효과를 성찰할 수 있다.
(ii) 학습 과제를 본질적으로 흥미롭고 가치 있는 것으로 보는 경향이 있으며, 높은 수준의 자기 효능감을 가지고 있다.
(iii) 학습이 발생하는 정도를 최대화하는 학습 행동에 몰입하고 지속한다.
Self-regulated learning has been defined as learning that occurs when one is ‘metacognitively, motiva- tionally, and behaviourally proactive in the learning process’.10 Thus, self-regulated learners:
(i) monitor their own progress towards self-set goals and are therefore able to reflect on the effectiveness of their learning approaches;
(ii) tend to view the learning task as intrinsically interesting and worth- while, and have high levels of self-efficacy, and
(iii) engage in and persist with learning behaviours that maximise the degree to which learning occurs.10,11
출처: Stegers‐Jager, K. M., Cohen‐Schotanus, J., & Themmen, A. P. (2012). Motivation, learning strategies, participation and medical school performance. Medical education, 46(7), 678-688.
'내맘대로 의학교육 용어 사전' 카테고리의 다른 글
합의(Concensus) (0) | 2023.01.01 |
---|---|
인증(Accreditation) (0) | 2022.12.16 |
권력거리(Power Distance) (0) | 2022.12.15 |
담론(Discourse) (0) | 2022.12.15 |
역량: 지식, 스킬, 태도(Competence: Knowledge, Skills, Attitudes) (0) | 2022.12.15 |